Voel jij je gespannen? Zit je hoofd vol en kan je moeilijk in slaap komen of heb je minder plezier in je werk? Door jezelf even te masseren kun je spierstijfheid verminderen, krampen verlichten of wegnemen. Je hoeft niet te wachten tot iemand zin heeft om jou te masseren om er toch de voordelen van te ervaren.

Masseer jezelf

Hoofd en Nek:

  • Draai het hoofd van links naar rechts en terug in een halve cirkel, waarbij je inademt als het hoofd naar voren gaat en uitademt als het hoofd naar de zijkant gaat.
  • Beklop met je vuisten en met losse polsen zachtjes de hele schede, doe dit met de klok mee.
  • Masseer het voorhoofd met de toppen van je vingers. Doe dit vanuit het midden naar de slapen met cirkelvormige bewegingen.
  • “Knijp” de nek tussen vingers en palm van een hand en trek daarbij goed aan de nekspieren, wissel de handen.
  • Druk met de toppen van je duimen langs de achterrand onderaan je schedel.

Benen / Voeten:

  • Beklop de buitenzijde van de benen naar beneden toe tot aan de enkels en dan via de binnenzijde weer terug naar boven.
  • Ga op de grond zitten met de benen naar voren. Pak een voet en draai de enkel links en rechts om.
  • Beklop nu de voetzool met 1 hand, terwijl de andere hand de voetrug ondersteunt, masseer daarna de gehele voetzool met de duimen van beide handen en trek daarna zachtjes aan je tenen. Doe dit vervolgens bij je andere voet.

Heb je wekelijks een half uurtje vrij? Plan dan een momentje voor jezelf en volg individuele yogales of boek een massage voor meer ontspanning.